INFÖR DÖDSSTRAFF

Jag såg att Sara skrev ett inlägg om Sadda Hussein och dödsstraffet och det var några som reagerade på det. Här kommer min syn på dödsstraff och varför det var rätt att avrätta åsnan.

OBS! Det kommer bli ett väldigt långt inlägg och allt är hämtat från ett eget skolarbete.

Först och främst vill jag påpeka att man alltid kan se alla situationer i olika perspektiv, det beror på vem man är och hur just det specifika fallet berör personen i fråga.

Mitt huvudargument bygger på att personer som begår grova brott har en tendens att upprepa liknande brott när de släpps fria, vilket jag bygger på statistik från olika länder. Döms en person till dödsstraff försvinner faran om att denna person kan begå något liknande brott igen. När en individ döms till livstids fängelse (vilket inte ens innebär hela livet i Sverige, konstigt nog) är samhället tryggt från den personen så länge han eller hon sitter inne. När man släpps fri däremot är risken för upprepningar stor. 

  • Av de som under 1973 och 16 år framåt blev dömda för mord, upprepade en fjärdedel (25 %) i nya brott inom en treårsperiod efter frisläppandet.
  • Av 100 personer som var långtidsdömda och blev frigivna 1994 fängslades hela 38 % in igen efter nya brott inom fyra år.
  • En undersökning som gjordes i USA 1983 visade att av de mördare som blev frigivna samma år greps 42 % igen inom tre år för grova brott.

En person som har dödat en människa tänker oftast inte på följderna. Aktionen kan vara impulsiv och den som begår handlingen kan vara påverkad av till exempel droger eller alkohol. När man däremot planerar ett eller flera mord, tänker man på vilket straff man kan få eller så är man åtminstone medveten om det och man är också medveten om vad avsikten med det man gör är. Saddam gömde sig till exempel i en håla under flera år, han var alltså medveten om vad som väntade honom och varför.


Jag anser att Saddam Hussein förtjänade att dömas till döden då han var medveten om vad han gjorde och vad konsekvenserna blev, dessutom skedde det upprepade gånger. Att avrätta Saddam var egentligen det minsta man kunde göra enligt mig. Vad skulle hänt om han inte dömdes till döden? Med den makt Saddam Hussein besatt skulle han antagligen kunna styra från det fängelse han alternativt skulle sitta i. Med tanke på att han tidigare var president skulle han säkert ha möjlighet att sitta i någon slags lyxsvit genom hans högsittande kontakter. Det skulle inte vara rätt mot alla människor som blev dödade och alla familjer som splittrades och fick fly från sina hem. Det skulle inte vara rätt mot barn som fick växa upp utan sina föräldrar vid sin sida eftersom Saddam kallblodigt mördat dem. Saddam Hussein dödade inte bara människor, han satte skräck i flera folkslag och bröt ofta mot de mänskliga rättigheterna.


Att i detta fall komma med principen att alla människor är lika mycket värda är bara bisarrt och dumt. Man kan då fråga sig om alla människor verkligen är lika mycket värda om en person kan gå runt och döda tusentals människor och enbart få sitta i fängelse? Varför ska då tusentals människor dö för att man inte har samma åsikter eller pratar samma språk som en president? Ska denne president då få leva enbart med det argument att ”alla människor är lika mycket värda”? Än idag, flera år efter hans massmord, hittas massgravar med kvarlevor efter Saddams regim. Det ger ett bra perspektiv på hur många som har mist livet och jag tycker att det var mer än rätt att han dömdes till döden.


Många säger att antingen är man för dödsstraff eller så är man det inte. Jag är alltså för dödsstraff men då menar jag att det verkligen ska vara bevisat att man har gripit rätt person och att personen ifråga har begått de brott han eller hon är misstänkt för. Jag tycker inte att folk ska dömas till döden för att man har snott en kexchoklad på Konsum, jag tycker att folk som begått grova brott, till exempel planerade massmord, ska dömas till döden. Folk som begår väldigt grova brott ska dömas till döden och dessa regler ska införas i alla länder som använder sig av dödsstraff. I Iran kan man till exempel dömas till döden vid otrohet, vilket är helt absurt enligt mig.


Saddam Hussein dömdes i en domstol precis som alla andra dömda (huruvida den var rättvis eller inte tänker jag inte gå in på djupare, många anser dock att den var orättvis) och fälldes för de brott han begått. Det har dessutom funnits tydliga bevis på att han har haft ett finger med i våldshandlingarna, antingen direkt eller indirekt.


Kommentarer
Postat av: Chamsine

Mycket bra inlägg. I understand where ur coming from. Men att ta någon annans liv var ju inte ok, då tkr jag inte heller att ta Saddams liv inte heller är k, men bra inlägg =)

2009-12-14 @ 22:05:41
URL: http://chamsinenews.blogg.se/
Postat av: h a i d i s -

Hallådär :)

haft en bra dag? ^^

2009-12-14 @ 22:39:13
URL: http://haidis.se/
Postat av: S A N D R A T J U L I N S

Skulle vara gulligt om du ville hjälpa mig med skoluppgift! (; http://sandratjulins.blogg.se/2009/december/skolarbete.html#comment

2009-12-14 @ 22:45:07
Postat av: hanna

snygg blogg, checka min :D

2009-12-15 @ 17:34:00
URL: http://hannabaaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback